Notes about Lygia Clark’s architectural space

Authors

  • Bruna Bonfim Guimarães ESCOLA DA CIDADE

Keywords:

Lygia Clark, model, art and architecture

Abstract

This article discusses the relationship between art and architecture in the initial phase of Lygia Clark’s work, highlighting the importance of the models that the artist produced between 1955 and 1964. In 1952, Clark signed her work in the field of geometric abstraction, giving the first steps towards a spatial understanding of the visual field. Two years later, she joined the Grupo Frente, contributing to developing concrete and neoconcrete art. After that, Clark moved to abolish the artistic object as a mediator of the relationship between artist-public. Therefore, this article aims to demonstrate how the artist’s research process about the space leads to the dissolution of the artistic object. At the same time, as investigation support, her artwork models demonstrate Clark’s keen architectural interest.

References

ASSOCIAÇÃO Cultural O Mundo de Lygia Clark. Acervo Lygia Clark. Rio de Janeiro — RJ. Disponível em: https://portal.lygiaclark.org.br/. Acesso em: nov. 2021.

BENOIT, Alexandre. Tradição e antitradição em Lucio Costa. 2020. Tese (Doutorado em Arquitetura e Urbanismo) — Faculdade de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2020.

BRETT, Guy. Brasil experimental: arte/vida, proposições e paradoxos. Rio de Janeiro: Contra Capa Livraria, 2005.

BRITO, Ronaldo. Neoconcretismo: vértice e ruptura do projeto construtivo brasileiro. São Paulo: Cosac Naify, 1999.

CLARK, Lygia. Conferência pronunciada na Escola Nacional de Arquitetura em Belo Horizonte. Associação Cultural O Mundo de Lygia Clark, Rio de Janeiro, Diário 4, p.7-8, 1956a. Disponível em: https://portal.lygiaclark.org.br/acervo/61699/conferencia-pronunciada-na-escolanacional- de-arquitetura-em-belo-horizonte-diario-4-23111-12-13-14-15-16-17-18-19-diario. Acesso em: nov. 2021.

CLARK, Lygia. Uma experiência de integração. Brasil — Arquitetura Contemporânea, Rio de Janeiro, Brasil, n.8, p.45, 1956. Disponível em: https://icaa.mfah.org/s/en/item/1085817. Acesso em: ago. 2020.

CLARK, Lygia. Influência de Albers. Associação Cultural O Mundo de Lygia Clark, Rio de Janeiro, Diário 4, p.3, 1957a. Disponível em: https://portal.lygiaclark.org.br/acervo/59264/influencia-de-albers. Acesso em: nov. 2021.

CLARK, Lygia. Sem título. Associação Cultural O Mundo de Lygia Clark, Rio de Janeiro, Diário 4, 1957b. Disponível em: https://portal.lygiaclark.org.br/acervo/61704/1957-diario-4-23111-20-31-30-29-28-27-26-25-24-23-diario. Acesso em: nov. 2021.

CLARK, Lygia. Entrevista para o Jornal de Campinas. Associação Cultural O Mundo de Lygia Clark, Rio de Janeiro, Diário 4, p.8, 1957c. Disponível em: https://portal.lygiaclark.org.br/acervo/61701/1957-entrevista-para-ojornal-de-campinas-diario-4-23111-21-22-23-diario. Acesso em: nov. 2021.

CLARK, Lygia. Carta a Mondrian. Associação Cultural O Mundo de Lygia Clark, Rio de Janeiro, Diário 2, p.8-10, 1959a. Disponível em: https://portal.lygiaclark.org.br/acervo/61897/carta-a-mondrian-diario-2-23311-32-33-34-35-diario. Acesso em: nov. 2021.

CLARK, Lygia. Possibilidade da linha externa. Associação Cultural O Mundo de Lygia Clark, Rio de Janeiro, Diário 4, p.17-21, 1959b. Disponível em: https://portal.lygiaclark.org.br/acervo/61752/possibilidades-da-linha-externa-1959-diario-4-23111-42-43-44-45-46-47-50-51-52-53-diario. Acesso em: nov. 2021.

CLARK, Lygia. Caramujo da praia Rasa. Associação Cultural O Mundo de Lygia Clark, Rio de Janeiro, Diário 2, p.26, 1963. Disponível em: https://portal.lygiaclark.org.br/acervo/61939/caramujo-da-praia-rasa-diario-2. Acesso em: nov. 2021.

CLARK, Lygia. Tenho tido sonhos terríveis e incríveis Associação Cultural O Mundo de Lygia Clark, Rio de Janeiro, Diário 2, p.68-73, 1964a. Disponível em: https://portal.lygiaclark.org.br/acervo/65101/tenho-tido-sonhosterriveis-e incriveis-diario-2. Acesso em: nov. 2021.

CLARK, Lygia. Estruturas de Caixas de Fósforos, Associação Cultural O Mundo de Lygia Clark, Rio de Janeiro, 1964b. Disponível em: https://portal.lygiaclark.org.br/acervo/55645/estrutura-de-caixas-de-fosforos. Acesso em: nov. 2021.

CLARK, Lygia. Do ato. Associação Cultural O Mundo de Lygia Clark, Rio de Janeiro, Diário 2, p.110-111, 1965. Disponível em: https://portal.lygiaclark.org.br/acervo/65347/1965-do-ato-diario-2-23388-texto. Acesso em: nov. 2021.

CLARK, Lygia. Lygia Clark: exposição neoconcreta— III. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, 27 de abril de 1961. In BORJA-VILLEL, Manuel J. et al. Lygia Clark. Catálogo de Exposição. Fundació Antoni Tàpies, Barcelona, 1997, p.180.

CLARK, Lygia. Carta para Guy Brett, 1967. In SCOVINO, Felipe; DUARTE, Paulo S. (org.). Lygia Clark: uma retrospectiva. Catálogo de exposição. São Paulo, SP: Itaú Cultural, 2014. p.68-193.

GARCIA, Chyntia. The Voice of Neo-Concretism: Ferreira Gullar 1930-2016. New City Brazil: Virtual Art Culture of São Paulo and Beyond. 13 dez. 2016. Disponível em: https://www.newcitybrazil.com/2016/12/13/the-voice-of-neo-concretism/. Acesso em: ago. 2020.

GULLAR, Ferreira. Etapas da arte contemporânea: do cubismo à arte neoconcreta. Rio de Janeiro: Editora Revan, 1985.

HERKENHOFF, Paulo. A aventura planar de Lygia Clark: de caracóis, escadas e caminhando. In CLARK, Lygia. Lygia Clark. Curadoria Paulo Herkenhoff; texto Paulo Herkenhoff. Catálogo de exposição. São Paulo, SP: MAM, 1999. p.7-57.

JARDIM, Reynaldo. Em busca do tempo Lygia Clark vira o espaço pelo avesso. Jornal do Brasil, Rio de Janeiro, p.29, 15/16 abr. 1961. Suplemento dominical. Disponível em: https://memoria.bn.br/docreader/DocReader.aspx?bib=030015_08&pagfis=17185. Acesso: jun. 2020.

JORDÃO, Vera Pacheco. Sandberg no Rio. Coluna de artes plásticas, 1960. Disponível em: https://portal.lygiaclark.org.br/acervo/61831/capa-e-contracapa-sandberg-no-rio-omundo-novo-alain-renais-tudo-esta-em-tudo-diario-2. Acesso: nov. 2021.

MANIFESTO NEOCONCRETO, 1959. In BRITO, Ronaldo. Neoconcretismo: vértice e ruptura do projeto construtivo brasileiro. São Paulo: Cosac Naify, 1999. p.10.

MAURICIO, Jayme. Lygia Clark três anos depois. Correio da manhã, Rio de Janeiro, p.10, abr. 1956. 1º Caderno —Coluna Itinerário das artes plásticas. Disponível em: https://memoria.bn.br/docreader/DocReader.aspx?bib=089842_06&pagfis=60385. Acesso: jun. 2020.

NAME, Daniela. “Eu me lembro”. Sedução e memória no design construtivo brasileiro. In Diálogo Concreto: design e construtivismo no Brasil. Curadoria Daniela Name, Felipe Scovino. Catálogo de exposição. São Paulo: Caixa Cultural, 2009. p.28.

NOBRE, Ana Luiza. Fios cortantes: projeto e produto, arquitetura e design no Rio de Janeiro (1950-70). 2008. Tese (Doutorado em História) — Pós-Graduação em História Social da Cultura da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008. p.31.

PEDROSA, Mário. O “bicho-da-seda” na produção em massa. In PEDROSA, Mário; AMARAL, Aracy (org.). Mundo, homem, arte em crise. São Paulo: Perspectiva, 1975. p.109-113.

ROLNIK, Suely. Molda-se uma alma contemporânea: o vazio pleno de Lygia Clark. In DAVID, Catherine; CARVAJAL, Rina. The Experimental Exercise of Freedom: Lygia Clark, Gego, Mathias Goeritz, Hélio Oiticica and Mira Schendel. Los Angeles: The Museum of Contemporary Art, 1999.

SCOVINO, Felipe. O dentro é o fora. In SCOVINO, Felipe; DUARTE, Paulo S. (org.). Lygia Clark: uma retrospectiva. Catálogo de exposição. São Paulo, SP: Itaú Cultural, 2014. p.12-27.

Published

28-06-2023