Lina by herself: the construction of a woman’s self-image in architecture
Keywords:
Lina Bo Bardi, self-image, gender relationsAbstract
This article presents an exploration of the figure and trajectory of Lina Bo Bardi, focusing on the processes of constructing her self-image and self-representation. The analysis encompasses posed iconographies and written works authored by Lina, primarily published in magazines during the 1940s and 1950s. Special attention is given to texts that touch upon gender issues and the architect’s positioning as a woman in the field of architecture. The objective is to investigate her strategies and mechanisms for navigating a predominantly male-dominated field, delving into her individual trajectory and diverse forms of production. By doing so, a deeper understanding of the contours of the architectural profession is sought. Drawing from various theoretical and methodological references, we also seek to situate Lina within a moment of consolidation of modern architecture in Italy and Brazil. It recognizes and explores the crucial role of agents, social space, fields, and context in shaping Lina Bo Bardi as both a professional and an individual.
References
A CASA. Sua organização, seu arranjo. Enciclopédia da mulher, Porto Alegre: Editora Globo, 1958. p.73-120.
BARDI, Lina Bo. L’attrezzatura della casa. Milano: Ediroriale Domus, 1945.
BARDI, Lina Bo. Built in Brazil: a light glass house in the air. Interiors, New York, v.CXII, ano 65, n.10, p.74, maio 1953.
BARDI, Lina Bo; PAGANI, Carlo. La casa degli sposi. Grazia, Milão, ano XVI, n.130, p.31-33, 24 abr. 1941.
BARDI, Lina Bo; PAGANI, Carlo. La casa semplice. Grazia, Milão, n.170, p.26-27, 1942a.
BARDI, Lina Bo; PAGANI, Carlo. Novitá de primavera. Grazia, Milão, ano XVII, n.177, p.27, 1942b.
BOURDIEU, Pierre. Razões práticas: sobre a teoria da ação. Campinas, SP: Editora Papirus, 1996.
CABRAL, Maria Izabel Rêgo. Lina Bo Bardi, architetto e designer: um estudo de caso sobre a fase italiana (1939-1946). 2017. Dissertação (Mestrado em Design) — Centro de Arte e Comunicação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2017.
COLOMINA, Beatriz. Collaborations: The Private Life of Modern Architecture. Journal of the Society of Architectural Historians (JSAH), v.58, n.3, p.462-471, 1999.
DECLARAÇÃO. Habitat, São Paulo, n.15, mar./abr. 1954.
GIDDENS, Anthony. As consequências da modernidade. São Paulo: Editora da Unesp, 1991.
GRINOVER, Marina M. Uma ideia de arquitetura: escritos de Lina Bo Bardi. 2010. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo) — Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010.
LA CASA Moderna. Attrezzatura e arredamento. Grazia, Milão, n.201, p.10-11, 1942.
MAUAD, Ana Maria. Na mira do olhar: um exercício de análise da fotografia nas revistas ilustradas cariocas, na primeira metade do século XX. Anais do Museu Paulista, São Paulo, v.13, n.1, p.133-174, jan./jun. 2005.
RUBINO, Silvana. Rotas da modernidade: trajetória, campo e história na atuação de Lina Bo Bardi. 2002. Tese (Doutorado em Antropologia) — Instituto de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade Estadual de Campinas, São Paulo, 2002.
RUBINO, Silvana; GRINOVER, Marina (Org.). Lina por escrito: textos escolhidos de Lina Bo Bardi. São Paulo: Cosac Naify, 2009.
TRABALHO Doméstico. Habitat, São Paulo, n.15, p.52-53, mar./abr. 1954.
UN LETTO magico. Revista A, (attualitá, architettura, abitazione, arte), Milão, n.5, p.11, 1946.
UN MOBILETTO da lavroro. Grazia, Milão, ano XVII, n.210, p.11, 5 nov. 1942.
UNO SCRITTOIO per signora. Grazia, Milão, ano XVII, n.212, p.26, 19 nov. 1942.