From Landscape Paiting to the Landscape of Experience

Authors

  • Denis Joelsons INDEPENDENT RESEARCHER

Keywords:

landscape and art, landscape poetics, expanded field

Abstract

The article develops through the successive transformations of the concept of landscape, taking as its basic hypothesis the idea that artistic manifestations are articulated with social transformations, often addressing what is about to disappear. The emergence of landscape painting presupposed both the laicization of society and the consolidation of urban life, thus an effective divorce from landscape space. Similarly, the marks of making, the vestiges of manual labor, were only valued in the art world afterwards, with the impressionism movement that coincides with the mechanical techniques of material production and image reproduction. The increasing emphasis with which modern painting addresses its internal processes of formalization, from impressionism to abstract expressionism, leads to a renunciation of landscape. In the middle of the twentieth century, the exhaustion of a “purist” narrative that values works for the relationship they establish within their specific medium opened a field of artistic action, not defined by isolated means of expression such as painting, sculpture, etc., but by operations between them, where the idea of landscape is again fundamental. The recent resurgence of the landscape seems to carry a sense of resumption of experience.

References

BENJAMIN, Walter. Obras Escolhidas. v.1. São Paulo: Ed. Brasiliense, 1994.

BESSE, Jean-Marc. Ver a terra: seis ensaios sobre a paisagem e a geografia. Trad. Vladmir Bartalini. São Paulo: Perspectiva, 2014.

BOIS, Yves-Alain. Painting: The Task of Mourning. In: ______. Painting as Model. Cambridge, MA: The MIT Press, 1990. p.229-244.

BURKHARDT, Jacob. A cultura do renascimento na Itália. São Paulo: Cia. das Letras, 1991.

ELKINS, James; DELUE, Rachael. Landscape Theory. Nova Iorque: Taylor & Francis Ltd., 2008.

FERREIRA, Gloria; COTRIM, Cecília (org.). Escritos de Artistas. Anos 60/70. Rio de Janeiro: Editora Zahar, 2007.

______. Clement Greenberg e o debate crítico. Rio de Janeiro: Editora Zahar, 1997.

FRAMPTON, Kenneth. História crítica da arquitetura moderna. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

GALASSI, Peter. Andreas Gursky. Nova Iorque: The Museum of Modern Art, 2001.

GREENBERG, Clement. Vanguarda e Kitsch [1939]. In: FERREIRA, Glória; COTRIM, Cecília (org.). Clement Greenberg e o debate crítico. Rio de Janeiro: Editora Zahar, 1997. p.27-44.

______. Rumo a um mais novo Laocoonte. In: FERREIRA, Glória; COTRIM, Cecília (org.). Clement Greenberg e o debate crítico. Rio de Janeiro: Editora Zahar, 1997. p.55.

______. Pintura Modernista [1960]. In: FERREIRA, Glória; COTRIM, Cecília (org.). Clement Greenberg e o debate crítico. Rio de Janeiro: Editora Zahar, 1997. p.101-110.

HOBSBAWM, Eric. Era dos extremos: o breve século XX, 1914-1991. São Paulo: Cia. das Letras, 2005.

JAMESON, Fredric. Pós‐modernismo: a lógica cultural do capitalismo tardio. São Paulo: Ática, 1997.

KRAUSS, Rosalind. Sculpture in The Expanded Field. In: October - The MIT Press Journals, Cambridge (MA), v.8, spring, p.30-44, 1979.

______. Caminhos da escultura moderna. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

MORRIS, Robert. O tempo presente do espaço. In: FERREIRA, Gloria; COTRIM, Cecília (org.). Escritos de Artistas. Anos 60/70. Rio de Janeiro: Editora Zahar, 2007. p.401-420.

RITTER, Joachim. Paisagem, função da estética na sociedade moderna. In: BARTALINI, Vladimir (org.) Caderno Paisagem textos. São Paulo: Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da USP, 2013. p.48-80.

ROGER, Alain. Nascimento da paisagem no Ocidente [1997]. Trad. Vladimir Bartalini. In: Colóquio Internacional de História da Arte das disciplinas "A paisagem no desenho do cotidiano urbano" (AUP5834) e "Paisagem e arte: intervenções contemporâneas" (AUP5882), Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013.

SIMMEL, Georg. The Philosophy of Money. Nova Iorque: Routledge, 2004.

SMITHSON, Robert. A Tour of The Monuments of Passaic, New Jersey In: FLAM, Jack (ed.). Robert Smithson: The Collected Writings. Berkeley: University of California Press, 1996. p.70.

STEINBERG, Leo. Outros critérios: confrontos com a arte do século XX. São Paulo: Cosac Naify, 2008.

WISNIK, Guilherme. Dentro do nevoeiro: diálogos cruzados entre arte e arquitetura contemporânea. 2012. Tese (Doutorado) — Faculdade de Arquitetura e Urbanismo da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2012.

Published

15-07-2020